O książce "Wspomnienia, sny, myśli" ...
Wiosną 1957 roku, w wieku osiemdziesięciu czterech lat, Carl Gustav Jung, po długich namowach zdecydował się opowiedzieć historię swojego życia. Była to trwająca kilka lat seria rozmów z koleżanką i przyjaciółką Anielą Jaffé. Pierwsze oraz ostatnie rozdziały napisał Jung samodzielnie, niektóre są adaptacjami wcześniej publikowanych esejów, pozostałe to autoryzowany wywiad z redakcją i poprawkami Junga.
Jung opisał swoje
życie poczynając od najwcześniejszych wspomnień, snów i wizji z
okresu dzieciństwa. Wspomina lata nauki w szkole, okres studiów
medycznych w Bazylei małżeństwo i życie rodzinne a także liczne,
nieraz egzotyczne podróże. Trzeba podkreślić, że Jung był
intelektualnym klejnotem końca XIX w. - w tamtym stuleciu urodził
się i odebrał edukację ukończył medycynę (specjalizacja w
psychiatrii) i w wieku 27 lat obronił doktorat na Uniwersytecie w
Zurychu. Był profesorem Politechniki
Federalnej
w Zurychu i
Uniwersytetu w Bazylei, otrzymał szereg tytułów honoris causa na
wielu uniwersytetach świata, znał gruntownie historię i mitologię
tak współczesną jak i starożytną w czym pomocna była biegłość
w łacinie, grece, francuskim, czy angielskim, znał także podstawy
arabskiego oraz swahili. To bogate podłoże intelektualne owocowało
ideami, które wyrażone i sformułowane przez Junga zmieniły świat,
jaki znamy, pozostawiając nam obraz psychologii człowieka, która
pomaga jednostkom zrozumieć własne życie oraz stanowi mapę
drogową pomocną w bardziej świadomym i wypełnionym większym
sensem życiu.
Ta wyjątkowa
autobiografia, w przeciwieństwie do większości podobnych
publikacji nie jest chronologiczną serią dat, wydarzeń i
spotkanych ludzi, ale przede wszystkim fascynującym spojrzeniem na
wewnętrzne doświadczenia Junga, jego marzeń, wizji i doświadczeń,
które ukształtowały rozumienie psychiki człowieka XX w.
Dzieląc się swoimi
snami, Jung pokazuje, jak ważne jest stosowanie interpretacji marzeń
sennych w celu zrozumienia własnego życia; sposobu, w jaki
funkcjonujemy w świecie, powtarzających się wzorców, które
nieświadomie kierują naszymi zdarzeniami i wyborami, a także jak
uczyć się interpretacji snów, aby uzyskać dostęp do naszej
wewnętrznej mądrości, pozwalającej przekształcać i osiągać
potencjał każdego człowieka.
We „Wspomnieniach,
snach wizjach” Jung opowiada także o swoich związkach z Zygmuntem
Freudem i ich rozstaniu, co doprowadziło do „nocnej podróży”
Junga. Być może właśnie ta uzdrawiająca podróż i jego własne
doświadczenie ze zranieniem oraz traumami z dzieciństwa uczyniło
Junga wielkim uzdrowicielem oraz przykładem i nadzieją dla milionów
ludzi na całym świecie (tak przynajmniej uważa wielu analityków i
psychoterapeutów z różnych szkół – np. Winnicot).
W tej książce, w
przystępny i zrozumiały sposób Jung dzieli się spostrzeżeniami
na temat teorii oraz praktyki psychiatrycznej i psychoanalitycznej,
wyjaśnia skąd się wzięły i jak powstawały niektóre z
kluczowych pojęć analizy jungowskiej, jak typy psychologiczne,
ekstrawertyzm, introwertyzm, persona, cień, anima / animus, Jaźń
pojęcie nieświadomości indywidualnej i zbiorowej czy
synchroniczność. Opisuje także tło, treść (w skróconych
omówieniach) oraz własne refleksje na temat swoich kluczowych prac,
takich jak typy psychologiczne, symbole transformacji, energii
psychicznej, relacje między ego a nieświadomością i wiele innych.
Jest to fascynująca
podróż rzucająca tło oraz będąca zarazem gruntowną i przydatną
podstawą pozwalającą lepiej rozumieć inne pisma Junga. Jeśli
czytelnik nie zna prac Junga – to zdecydowanie warto zacząć
wszelką lekturę jego spuścizny właśnie od tej pozycji.
Dla czytelników,
którzy są miłośnikami listów, książka zawiera wcześniej
niepublikowaną korespondencję pomiędzy Jungiem a Freudem oraz
innymi znaczącymi osobami.
W miarę lektury
czytelnik zauważy, że Jung to równie charyzmatyczny, co zajmujący
i dowcipny gawędziarz, zaś „Wspomnienia, sny, myśli” okażą
się wciągającym, fascynującym, łatwym w czytaniu dziełem,
pełnym bogatych opisów i anegdot o życiu wewnętrznym (i
zewnętrznym!) tego wielkiego umysłu XX stulecia. A przy tym
wszystkim Jung prezentuje pełną skromności i pokory, głęboką i
nie pozbawioną humoru, bardzo rzadko spotykaną świadomość. Na
łamach książki przewija się teza, że cała wiedza i dzieło
Junga – jego zdaniem – wcale nie należy do niego, ani nie jest
jego osobistym „wytworem”. Z niezwykłą pokorą i skromnością
Jung sugeruje, że to, co dane mu było opisać i doświadczyć jest
raczej przepływem pewnej uniwersalnej wiedzy, której jedynie w
swoim jednostkowym, ponad 80-letnim życiu autor pozwolił zaistnieć
i wyrazić bądź nadać formę.
Już w latach
30-tych XXw. pisze mianowicie:
(...) Chociaż powstają one (powszechnie akceptowane idee) w określonym czasie, to są i zawsze były bezczasowe; wyłaniają się z tego obszaru pro-kreatywnego życia psyche, z którego efemeryczny umysł pojedynczego człowieka wzrasta na podobieństwo rośliny, rozkwita, wydaje owoc i nasienie, a później usycha i obumiera. Idee wyskakują ze źródła, które nie mieści się w zakresie osobistego życia pojedynczej osoby. My nie tworzymy idei; to one nas tworzą.
C.G. Jung; ("Modern Man in Search of a Soul" Harcourt, Brace&World, Inc. str.115)
Na początku
autobiografii Jung ujmuje to takimi słowy:
„Życie
zawsze przypominało mi roślinę żyjącą ze swego kłącza.
Właściwe życie rośliny jest niewidoczne, tkwi bowiem w kłączu.
To, co można ujrzeć nad powierzchnią gruntu, wytrzymuje zaledwie
jedno lato, później więdnie — efemeryczna zjawa. Kiedy się
pomyśli o nieustannym powstawaniu i przemijaniu życia i kultur,
odnosi się wrażenie, że to nieskończona marność; nigdy jednak
nie straciłem poczucia, że jest to coś, co żyje i trwa w ciągu
wieczystej przemiany. To, co widać, to kwiat — kwiat przemija.
Kłącze trwa.
W gruncie rzeczy godne opowiadania wydają mi się te tylko wydarzenia z mego życia, w których świat nieprzemijający wdziera się w świat, który przemija. Dlatego też mówię głównie o przeżyciach wewnętrznych. Do nich należą moje sny i marzenia. One też stanowiły tworzywo mej pracy naukowej.”
W gruncie rzeczy godne opowiadania wydają mi się te tylko wydarzenia z mego życia, w których świat nieprzemijający wdziera się w świat, który przemija. Dlatego też mówię głównie o przeżyciach wewnętrznych. Do nich należą moje sny i marzenia. One też stanowiły tworzywo mej pracy naukowej.”
Kalendarium
życia i twórczości Carla Gustava Junga:
1875
urodzony 26 lipca
w Kesswil (kanton Turgowia) jako syn Johanna Paula Achillesa
Junga, pastora Kościoła ewangelicko-reformowanego
(zwingliańskiego), i jego żony Emilii, z domu Preiswerk
1879
przeprowadzka rodziny do
Kleinhünnigen k. Bazylei
1886
początek nauki w szkole
średniej (gimnazjum) w Bazylei
1895
rozpoczęcie studiów nauk
przyrodniczych, a następnie medycznych na uniwersytecie
w Bazylei
1896
śmierć ojca
1897
udział w spotkaniach
spirytystycznych (często z kuzynką Helly Preiswerk jako
medium)
1900
ukończenie studiów
medycznych, egzamin państwowy; przenosiny do Zurychu i objęcie
posady lekarza asystującego w Burghölzli – klinice
psychiatrycznej tamtejszego uniwersytetu, kierowanej przez Eugena
Bleulera
1902
promocja doktorska na
uniwersytecie w Zurychu na podstawie pracy Zur
Psychologie und Psychopathologie sogenannter okkulter Phänomene (O
psychologii i patologii tzw. zjawisk tajemnych)
1902/1903
semestr zimowy spędzony
w Paryżu, m.in. udział w wykładach Pierre’a Janeta
1903
małżeństwo z Emmą
Rauschenbach, z którego urodzi się pięcioro dzieci;
kontynuacja działalności w Burghölzli jako lekarz;
opracowanie testu skojarzeń słownych; sformułowanie teorii
kompleksów
1905
mianowanie na stanowisko
ordynatora; badania nad dementia
praecox (schizofrenią); Privatdozent w zakresie
psychiatrii na Wydziale Medycznym uniwersytetu w Zurychu (do
1913)
1906
publiczne poparcie
psychoanalizy Sigmunda Freuda, początek korespondencji
1907
Über die Psychologie
der Dementia praecox (O psychologii dementia
praecox); wizyta u Freuda w Wiedniu, początek
współpracy
1909
po nasilającym się
pogorszeniu stosunków z Bleulerem i dużym obciążeniu
obowiązkami odejście z Burghölzli i otwarcie praktyki
prywatnej w swoim nowo wybudowanym domu w Küsnacht
k. Zurychu.
1910
założenie
Międzynarodowego Towarzystwa Psychoanalitycznego i objęcie
w nim stanowiska prezydenta (do 1914)
1912
Wandlungen und Symbole
der Libido. Ein Beitrag zur Entwicklungsgeschichte des
Denkens (Przemiany i symbole libido. Przyczynek do
historii rozwoju myślenia); zdystansowanie się od Freudowskiej
teorii libido
1913
zerwanie współpracy
z Freudem; początek prac nad koncepcją psychologii
analitycznej
1917
rozpoczęcie intensywnych
badań nad nieświadomością zbiorową
1921
Psychologische
Typen (Typy psychologiczne)
1923
śmierć matki; początek
budowy tzw. Wieży w Bollingen nad Jeziorem Zuryskim
1924–1926
podróże badawcze na
południowy zachód Stanów Zjednoczonych i do Afryki
Wschodniej; badania nad psychologią ludów pierwotnych
1928
rozpoczęcie studiów
alchemicznych
1933
nominacja na prezydenta
Międzynarodowego Ogólnego Lekarskiego Towarzystwa na rzecz
Psychoterapii
1935
założenie Szwajcarskiego
Towarzystwa na rzecz Psychologii Praktycznej; otrzymanie tytułu
profesora tytularnego Politechniki Federalnej w Zurychu;
doktorat honoris causa Harvardu (wcześniej: 1909 –
Uniwersytetu Clarka w Worcester; 1937 – uniwersytetów
w Kalkucie, Benares, Allahabad; 1938 – Oxfordu; 1945 –
uniwersytetu w Genewie)
1937
tzw. The Terry
Lectures na Uniwersytecie Yale w New Haven poświęcone
psychologii i religii
1940
Psychologie und
Religion (Psychologia a religia) – publikacja
na podstawie wykładów z Yale z 1937 roku
1942
intensywne badania nad
średniowieczną alchemią – prace nad Mysterium
coniunctionis. Untersuchungen über die Trennung und
Zusammensetzung der seelischen Gegensätze in der Alchemie (Mysterium
coniunctionis. Studia o dzieleniu i łączeniu
przeciwieństw psychicznych w alchemii)
1943
mianowanie na stanowisko
profesora zwyczajnego psychologii uniwersytetu w Bazylei
1944
rezygnacja z nauczania
uniwersyteckiego spowodowana chorobą
1945
USA i Szwajcaria –
krytyka zachowania Junga wobec narodowego socjalizmu; zarzut
antysemityzmu
1948
powstanie Instytutu
C.G. Junga w Zurychu
1952
Symbole der
Wandlung. Analyse des Vorspiels zu einer Schizophrenie (Symbole
przemiany. Analiza preludium do schizofrenii)
1955
śmierć Emmy Jung;
ukończenie i wydanie Mysterium
Coniunctionis. Untersuchungen über die Trennung und
Zusammensetzung der seelischen Gegensätze in der Alchemie (Mysterium
coniunctionis. Studia o dzieleniu i łączeniu
przeciwieństw psychicznych w alchemii), ostatniego
większego dzieła Junga
1961
6 czerwca – śmierć
Junga w jego domu w Küsnacht; 9 czerwca – pochówek
na tamtejszym cmentarzu w ramach religijnej ceremonii;
publikacja autobiografii Erinnerungen, Träume,
Gedanken (Wspomnienia, sny, myśli) pisanej we
współpracy z Anielą Jaffé od 1957 roku.
Komentarze
Prześlij komentarz